ویژگی های IOS 15

shaygan2021 1400/07/05

اپل در ژوئن ۲۰۲۱ آخرین نسخه جدید سیستم عامل خود را با نام ios 15 رونمایی کرد و قابلیت های ios 15 را اعلام کرد که قرارست در پاییز منتشر شود، در نتیجه با حجم زیادی از سوالات کاربران از قبیل ios 15 برای چه گوشی هایی میاد و ​ios 15 کی میاد و حتی ای او اس ۱۵ چیست مواجه شدیم. بنابراین تصمیم گرفتیم توسط مقاله‌ای در مورد تغییرات ios 15 اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار دهیم.

 

چه گوشی هایی از IOS 15 بهره مند می شوند؟

اگر نگاهی به تاریخچه‌ی اپل بیندازیم و سیاست‎‌های عملکرد این غول آمریکایی را مد نظر قرار دهیم می‌توانیم بگوییم که هر ساله با به‌روزرسانی و انتشار نسخه‌ی جدید ios، دستگاه‌های قدیمی‌تر این شرکت از پشتیبانی نرم‌افزار جدید محروم شده و در عمل از دسترس خارج می‌شوند. هر چند با در نظر گرفتن ساپورت نرم‌افزاری در حدود ۳ سال بقیه‌ی شرکت‌های سازنده‌ی موبایل، پشتیبانی نرم‌افزاری تا مرز ۵ سال اپل سخاوتمندانه به نظر می‌رسد، ولی با توجه به کیفیت ساخت بالای گوشی‌های اپل (و البته هزینه‌ی زیاد خرید آن‌ها) پس از ۵ سال هم دستگاه‌های این شرکت کارایی فوق‌العاده‌ای دارند (نه در حد روز اول)، ولی متأسفانه به‌دلیل عدم پشتیبانی‌های نرم‌افزاری کاربران مجبور می‌شوند دستگاهی که هنوز توان سخت‌افزاری لازم را دارد کنار گذاشته و یک دستگاه جدیدتر را تهیه کنند.

در نتیجه پس ازپس از اینکه ios 15 معرفی شد و اولین اخبار در مورد نسخه جدید سیستم عامل آیفون درز پیدا کرد، این سوال برای همه‌ی کاربران به وجود آمده که کدام گوشی ها ios 15 را دریافت میکنند البته برخی از این افراد ترس از دست دادن پشتیبانی‌ها و خدمات اپل از گوشیشان را دارند و برخی دیگر فقط می‌خواهند بدانند ios 15 برای چه گوشی هایی میاد .
در ادامه لیست گوشی هایی که ios 15 را دریافت میکنند را می‌بینید.

انتظار می‌رفت در ۲۰۲۱ پس از اینکه ios 15 انتشار یافت کاربران «iPhone 6s» ،«iPhone 6s Plus» و «iPhone SE (2016)» از پشتیبانی نرم‌افزاری توسط اپل محروم شوند و گوشی‌هایشان قابلیت ارتقاء به ای او اس ۱۵ را نداشته باشند، ولی این بعید ممکن شده و اپل به پشتیبانی از دستگاه‌های قدیمی‌تر هم ادامه می‌دهد!

درواقع می‌توان گفت ios 15 برای ۶s و مدل‌های جدیدتر ارائه می‌شود، این بدان معناست که پشتیبانی ios 15 شامل همه‌ی دستگاه‌هایی که قادر به اجرای iOS 14 بودند می‌شود. انتشار ios 15 تاریخ دقیقی ندارد، ولی قرار است ios 15 جدید در اواخر ۲۰۲۱ یعنی در فصل پاییز، احتمالاً بین سپتامبر و نوامبر، منتشر شود.

جالب‌ترین ویژگی اپدیت ای او اس ۱۵ اینست که امکان انتخاب بین به روز رسانی کردن دستگاه یا ادامه دادن با نسخه‌ی قدیمی برای کاربران وجود دارد. در واقع با وجود معرفی و ارائه‌ی ios 15 اپل به بروزرسانی نسخه‌ی ۱۴ نیز ادامه می‌دهد، در نتیجه این امکان برای کاربران وجود دارد که بین دو نسخه تصمیم بگیرند و اگر آمادگی بروزرسانی نسخه‌ی جدید را نداشتند، می‌توانند بدون نیاز به اینکه ios 15 اپدیت کنند در همان ورژن قدیمی به روز رسانی‌های امنیتی را دریافت کنند و هر زمانی که آمادگی کانسپت ios 15 را داشتند، سیستم‌عامل خود را آپدیت کنند، در واقع این به آن معناست که با وجودی که بالاترین سطوح امنیتی در ios 15 عرضه می‌شود، باز هم ورژن قبلی با همین سطوح امنیتی به روز رسانی می‌شود.
در گذشته اپل در مورد آپدیت‎‌های ای او اس بسیار سخت‌گیر بود و به هیچ عنوان اجازه‌ی استفاده از ورژن‌های قدیمی‌تر را به کاربرانش نمی‌داد با این حال این قابلیت جدید آیفون این امکان را فراهم می‌کند.

زمان عرضه

حال با این سوال مواجه می‌شویم که ios 15 کی میاد ؟ درباره اینکه زمان عرضه ios 15 چه تاریخی است به طور دقیق مشخص نشده و ​در حال حاضر فقط زمان عرضه ios 15 در نسخه‌ی بتای مشخص شده است و به صورت آزمایشی برای توسعه‌دهندگان وب در دسترس است و امکان دسترسی برای کاربران معمولی وجود ندارد.
هم‌اکنون فقط توسعه‌دهندگان وب رجیستر شده می‌توانند پروفایل مربوط به iOS 15 beta را از Apple Developer Center بارگیری کنند و پس از اینکه پروفایل نصب شد، به روزرسانی‌های بتا به روش OTA در دسترسشان خواهد بود.

با این همه حتی به آن‌ها نیز توصیه می‌شود که ios 15 بتا را روی یک دستگاه ثانویه نصب کنند، زیرا این نرم افزار به تازگی طراحی شده و به قول معروف امتحان خود را پس نداده، در نتیجه ممکن است دارای باگ‌ها یا اشکالاتی باشد.

در مدت زمانی که ios 15 بررسی و آزمایش می‌شود که چندین ماه هم به طول می‌انجامد، اپل ویژگی‌های جدید سیستم‌عامل را اصلاح کرده و باگ‌هایش را برطرف می‌کند تا نسخه‌ی نهایی در زمان انتشار مشکلی نداشته باشد. توسعه‌دهندگان وب نیز می‌توانند از این دوره آزمایشی ای او اس ۱۵ بتا بهره برده و برنامه‌هایشان را به شکلی بروزرسانی کنند که از این نسخه جدید پشتیبانی کند و البته اگر تصمیم داشته باشند با توجه به تغییرات سیستم‌عامل ویژگی جدیدی را به برنامه‌یشان اضافه کنند.تاریخ انتشار ios 15 نسخه‌ی beta برای آزمایش توسط کاربران معمولی در ماه جولای در beta.apple.com در دسترس کاربران خواهد بود. در واقع تاریخ انتشار ای او اس ۱۵ برای همه کاربرانی که از دستگاه‌های سازگار (دستگاه‌های موجود در لیست) برخوردارند، احتمالاً پاییز ۲۰۲۱ خواهد بود.

تغییرات، قابلیت ها و ویژگی ها

برای بسیاری از ما آیفون به بخش مهمی از زندگیمان تبدیل شده و همانطور که می‌دانیم قلب آیفون سیستم عامل ای او اس است، در نتیجه قابلیت های ios 15 اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند. در سالی که گذشت هم مانند همه‌ی سال‌های گذشته مهندسان اپل در تلاش بودند که با اضافه‌کردن ویژگی های ای او اس ۱۵ بتوانند این سیستم عامل را برای کمک بیشتر به زندگی کاربران ارتقاء دهند. طبق اظهارات اپل در مراسم معرفی ای او اس ۱۵ بخش عمده‌ی تمرکز این شرکت برای طراحی جدیدترین مشخصات ای او اس ۱۵ را در ۴ جنبه متفاوت می‌توان دسته‌بندی کرد:

  •  مهم‌ترین بخش از تغییرات ios 15 در مورد ​کمک به برقراری ارتباط نزدیک‌تر و باکیفیت‌تر با افرادی که دوستشان داریم است.
  • ایجاد فضایی که بتوان در آن بدون هیچ گونه مزاحمتی تمرکز کرد
  • استفاده‌ی بهتر از هوش ماشینی
  • در نهایت اطلاعات جامع‌تر در مورد فضا‌ی پیرامونمان

البته ios 15 درباره بخش‌های دیگری هم تغییرات ایجاد کرده که در ادامه همه‌ی این قابلیت‌ها را شرح خواهیم داد و بررسی خواهیم کرد که اپل برای قابلیت های ای او اس ۱۵ چه تغییراتی را در نظر گرفته تا بتواند به وسیله‌ی هر کدام از این موادی که نام برده زندگی کاربرانش را شیرین‌تر کند.

ارتباط با کیفیت تر

در مورد اول یا همان ارتباطات می‌توان گفت پس از اپیدمی کوید ۱۹ و کم شدن امکان ارتباط نزدیک و رو‌در‌رو، برقراری ارتباط با کسانی که دوستشان داریم به یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی تبدیل شده که همه‌ی ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، در نتیجه اپل بخش عظیمی از تمرکز خود را روی این مسئله قرار داده و در ios 15 تغییرات جذابی در بخش‌های مربوط به ارتباطات داشته و تلاش کرده ویژگی‌های برنامه‌هایی که به هر شکلی به برقراری ارتباط مربوط می‌شوند را بهبود بخشد، از جمله نرم‌افزارهای فیس تایم و پیام‌ها.

قابلیت های IOS 15 در فیس تایم

در ios 15 قابلیت های جالب و کاربردی زیادی که به فیس تایم اضافه شده که یکی از آنها امکان فرستادن لینک تماس است و جالب‌ است که این لینک را می‌توانید در هر کجا که دوست داشتید به اشتراک بگذارید و مخاطبتان می‌تواند بدون در اختیار داشتن ios حتی با اندروید و یا ویندوز هم از طریق وب به تماس شما بپیوندد.

یک ویژگی دیگر که به فیس تایم اضافه شده حالت پورتریت-مود است که به وسیله‌ی آن می‌توانید در تماس‌های ویدئویی از حالت تصویر پرتره استفاده کنید. در این قابلیت ای او اس ۱۵ فیس تایم بدون مات کردن چهره و تصویر شما، فضای زمینه را به شکل زیبایی بلور می‌کند و بسیار جذاب‌تر و طبیعی‌تر از فیلترهایی که پیش از این در تماس ویدئویی در دست بودند به نظر می‌رسد.

بعلاوه ​یا برای برقراری ارتباط با کیفیت‌تر ویژگی shaire play به فیس تایم اضافه شده که به وسیله‌ی آن به صورت همزمان قادرید با فرد و یا افرادی که درتماستان حضور دارند به مشاهده‌ی فیلم و سریال بنشینید و یا با هم به یک آلبوم موسیقی گوش دهید و البته بسیاری از ویژگی‌های دیگر که در مقاله‌ای جدا گانه به طور کامل به آن‌ها و ارتقاء فیس تایم در آی او اس ۱۵ پرداخته‌ایم و در ۱۹کالامگ در اختیارتان قرار دادیم که برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید آن را مطالعه کنید.

تغییرات در پیام ها

یکی از تغییرات ios 15 در بخش پیام‌هاست. در این بخش دو ویژگی جدید افزوده شده که یکی از آن‌ها به ارتباط شما با دیگران مربوط می‌شود و در ادامه جزئیات آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت؛ ویژگی دوم به تمرکز شما روی یک موضوع خاص کمک می‌کند که در بخش مربوطه به آن خواهیم پرداخت.

اولین تغییر در قسمت پیام‌ها دقیقاً در برنامه‌ی پیام‌ها نیست و در عمل مربوط به پیام‌هاییست که می‌گیرید. زمانی که دوستانتان محتوایی را با شما به اشتراک می‌گذارند، این احتمال وجود دارد که در همان لحظه نخواهید آن‌ها را مرور کنید. مثلاً عکس‌های زیادی برایتان ارسال می‌کنند که شما همه‌ی آن‌ها را مشاهده نمی‌کنید و یا یک مقاله را با شما به اشتراک می‌گذارند که در لحظه آمادگی مطالعه‌ آن را ندارید.
در ios 15 یک سکشن جدید به برنامه‌های photos ،apple music ،safari ،apple podcasts ،apple tv app و app newes در دستگاه شما اضافه می‌شود به نام share with you که در آن قسمت می‌توانید محتوایی که دیگران در پیام‌ها با شما به اشتراک گذاشته‌اند را به صورت جداگانه مشاهده کنید و در بالای هر محتوا به شما اطلاع می‌دهد که چه کسی آن را برایتان ارسال کرده است.بعلاوه اگر یکی از این محتواها برایتان مهم‌تر باشد، قادرید به سادگی آن را در پیام‌ها پین کنید که امکان دسترسی به آن را در آینده بسیار ساده‌تر می‌کند.

کمک به تمرکز بیشتر

​مورد بعدی در ویژگی های ios 15 که اپل به آن پرداخته، کمک به متمرکز شدن روی کار یا موضوعی خاص است. طبیعیست که گوشی‌های همه‌ی ما به مهم‌ترین ابزار در زندگیمان تبدیل شده و البته بسیاری از مواقع توان متمرکز شدن روی کارمان را از ما می‌گیرد. در ای او اس ۱۵ راهی برای جلوگیری از حواس‌پرتی توسط گوشی معرفی شده که به گفته‌ی خودشان به ما کمک می‌کند در لحظه زندگی کنیم! این روش‌ها شامل بهینه کردن اعلان‌ها و قابلیت جدید حالت فوکوس می‌شود.

بهینه کردن اعلان ها

کمک به تمرکز همانطور که انتظار می‌رود با نوتیفیکیشن آغاز می‌شود.
از تغییرات ios 15 در بخش اعلان هاست . ایکون‌ اپ‌ها بزرگتر شده و تصاویر پروفایل افرادی که به شما پیام داده‌اند هم به نوتیفیکشن‌ها اضافه شده تا ساده‌تر بتوانید با یک نگاه آن‌ها را به صورت کامل شناسایی کنید.بعلاوه برای اینکه نوتیفیکیشن‌ها مزاحمت کمتری ایجاد کنند، یک ویژگی جدید تحت عنوان نوتیفیکیشن سامری معرفی شده است. نوتیفیکیشن سامری در واقع اعلان‌ها را در کنار یکدیگر جمع‌آوری می‌کند و در یک زمان مناسب‌تر (هر زمانی که شما مایل باشید مثلاً در صبح یا عصر) آنها را تحویل‌تان می‌دهد.البته این ویژگی به کمک هوش ماشینی نوتیفیکیشن‌ها را بر اساس اولویت آن‌ها برای شما مرتب می‌کند. مثلاً اعلان‌هایی که اغلب شما به آنها توجه نمی‌کنید و آن‌ها را نمی‌خوانید در انتها قرار می‌گیرند و برعکس. درنتیجه به‌سادگی می‌توانید به آنچه برایتان اهمیت بیش‌تری دارد دسترسی داشته باشید. البته این مربوط به اعلان‌های برنامه‌هاست و نوتیفیکیشن‌هایی که مخاطبانتان برایتان ارسال می‌کنند در سامری قرار نمی‌گیرند، در نتیجه نگران از دست دادن پیام‌های مهم نباشید.
البته اگر در حال حاضر زمان مناسبی برای دریافت این پیام‌ها نیست، می‌توانید گزینه‌ی do not disturb را انتخاب کنید تا همه‌ی اعلان‌ها سایلنت شوند. در ادامه جایگاه این گزینه و عملکرد آن را بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

 

حالت فوکوس

ویژگی ای او اس ۱۵ که شباهت زیادی به حالت سایلنت دارد و البته بسیار کاربردی‌تر است، حالت فوکوس است. این حالت به شما اجازه می‌دهد یکی از وضعیت‌های پیش‌فرض do not disturb، personal، work و sleep را بر اساس موقعیتتان انتخاب کنید یا یک فوکوس سفارشی مخصوص خودتان بسازید تا در محدوده‌ی زمانی که مشغول انجام کار خاصی هستید، موارد نامربوط برایتان مزاحمتی ایجاد نکنند.

در واقع اثبات شده که اگر دیگر افراد اطلاع داشته باشند که ما توانایی پاسخ دادن به آنها را نداریم و مشغول کاری هستیم، تمرکز کردن برای ما ساده‌تر می‌شود، بنابراین یک قابلیت دیگر آی او اس ۱۵ برای کمک به متمرکز ماندن کاربرانش اینست که به دیگران به نحوی اطلاع دهد که شما مشغول کار خاصی هستید و نباید مزاحمتان شوند در نتیجه استاتوس شما به طور اتوماتیک در در بخش پیام‌ها نمایش داده می‌شود.در نتیجه اگر خودتان هم تصمیم داشته باشید به فردی پیام دهید و او در حال تمرکز روی موضوع دیگری باشد، این قابلیت باعث می‌شود که به شما هشدار داده شود که اکنون نمی‌توانید با او ارتباط برقرار کنید و اگر پیام شما ضروری باشد می‌توانید گزینه‌ی notify anyway را انتخاب کنید تا در هر شرایطی فرد مورد نظر پیامتان را دریافت کند.

در رابطه با تمرکز کردن روی یک موضوع، علاوه بر کم کردن مزاحمت توسط دیگران، یک مسأله‌ی مهم دیگر ایجاد حد و مرزهایی برای خودتان است. امکان دارد در برخی روزها کار برایتان اهمیت ویژه‌ای داشته باشد و بخواهید به طور کامل روی کارتان متمرکز شوید یا مثلاً یک زمان را به طور کامل با خانواده‌یتان اختصاص دهید. در این مواقع فوکوس شما را قادر می‌سازد حد و مرزهایی برای ارتباطاتتان را مشخص کنید. می‌توانید گزینه‌ی do not disturb را انتخاب کنید یا هر فوکوس دیگری که دوست داشته باشید. در واقع فوکوس وسیله‌ای برای هماهنگ کردن زندگی شخصیتان با تعاملات ذهنیتان است.

کافیست انتخاب کنید که روی چه چیزی می‌خواهید تمرکز کنید و یا در پایین گزینه‌ی اضافه کردن فوکوس جدید را انتخاب کنید و یک فوکوس سفارشی برای خودتان بسازید.

فوکوس‌های دیفالت در آی او اس ۱۵ از هوش ماشینی استفاده کرده و بر اساس فعالیت‌هایی که در گذشته داشتید دسترسی برنامه‌ها و افراد را مشخص می‌کنند، در نتیجه به صورت خود کار اعلان‌های مورد نیازتان را برایتان ارسال می‌کند. در فوکوس سفارشی نیز انتخاب اینکه چه کسی بتواند از چه طریقی با شما ارتباط برقرار کند در دست خودتان است، مثلاً در زمانی که سرکار هستید، می‌توانید فوکوس را به شکلی برنامه ریزی کنید که فقط پیام‌های همکارانتان یا ایمیل‌هایتان را دریافت کنید و به وسیله‌ی دیگران والبته برنامه‌های دیگر حواستان پرت نشود و یا وقتی در حال استراحت و لذت بردن از سرگرمی‌هایتان هستید، فقط پیام‌های یوتیوب را دریافت کنید.

از طریق هوش ماشینی، آیفونتان کانتکست شما را مد نظر قرار می‌دهد و به وسیله‌ی سیگنال‌هایی مانند لوکیشن و زمان‌هایی از روز را که به کارهای خاصی اختصاص می‌دهید به شما فوکوس‌هایی را پیشنهاد می‌دهد.

مثلاً در تصویر بالا دستگاه تشخیص داده که فرد به باشگاه ورزشی می‌رود و فوکوس مربوط به ورزش را به او پیشنهاد داده است.
وقتی یک فوکوس را در یک دستگاه استفاده می‌کنید، به طور اتوماتیک روی همه‌ی دستگاه‌های اپل‌تان ست می‌شود، در نتیجه نیازی نیست برای هرکدام از دستگاه‌هایتان از ابتدا فوکوس سفارشی‌تان را تنظیم کنید.

live text

live text یک ویژگی جالب است که احتمالاً کاربردهای زیادی دارد. در واقع این قابلیت قادرست متون را از میان تصاویر تشخیص دهد، چه تصاویری که در گالریمان از قبل وجود دارند و چه تصاویر جدید که با دوربین گوشی ضبط می‌کنیم و چه عکس‌هایی که دیگران با ما به اشتراک می‌گذارند و حتی اسکرین‌شات‌ها.
با این قابلیت به‌سادگی قادریم هر قسمتی از متن را که تصمیم داشته باشیم لایت کنیم و آن را کپی کرده و در جایی دیگر پیست کنیم. بعلاوه برای یافتن عکسی خاص، می‌توانیم قسمتی از یک متن که درون تصویر است را جست و جو کنیم.

 

این قابلیت به چند زبان مسلط است که البته همان طور که انتظار می‌رود فارسی از دسته‌ی آن‌ها محسوب نمی‌شود. ولی خوب هنوز برای متون انگلیسی می‌تواند کاربرد جالبی داشته باشد و بعلاوه live text توانایی تشخیص متن‌های دست‌نویس را نیز دارد.
البته این توانایی تشخیص هوش ماشینی فقط مختص نوشته‌ها نیست بلکه موضاعات دیگری را نیزشامل می‌شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

شناسایی توسط هوش ماشینی

می‌توانید از یک عکس استفاده کرده و هر اثر هنری یا مکانی را شناسایی کنید. هر زمان می‌توانید با یک تپ روی عکس یک سگ نژاد آن را دریابید یا روی عکس یک گل نام آن را پیدا کنید و تمام اطلاعات مربوط به نوع آن را دریافت کنید. این ویژگی برای تشخیص آثارهنری، کتاب‌ها، گیاهان، حیوانات خانگی و حتی آثار باستانی نیز کاربرد دارد.

هوش ماشینی از ویژگی های ios 15 محسوب می‌شود که باعث می‌شود عکس‌هایی که برای شما ارسال می‌شود، به صورت خودکار به آلبوم‌های مرتبط با آن‌ها اضافه شوند، مثلاً تصور کنید به یک سفر خانوادگی رفته اید، پس از اینکه آشنایانتان عکس‌هایی که در آن سفر گرفته‌اند را برایتان ارسال می‌کنند، این عکس‌ها دقیقاً به مجموعه‌ی عکس‌هایی که خودتان ثبت کرده‌اید می‌پیوندند، در واقع ios 15 کالکشنی از عکس‌های یک سفر یا هر ایونت دیگری را بدون هیچ گونه زحمتی در اختیارتان قرا می‌دهد. جالب‌تر اینجاست که هوش ماشینی در photos به حدیست که فقط عکس‌هایی که برایتان اهمیت دارد را در این قسمت ذخیره می‌کند، در نتیجه جایی برای نگرانی در مورد پر کردن آلبوم‌تان توسط اسکرین‌شات‌ها و عکس‌های بدردنخور نیست.

برنامه Photos دارای یک بروزرسانی اساسی در Memories با طراحی جدیدتر و رابط تعاملی‌ترست.
اگر تجربه‌ی کار کردن با ios را داشته باشید قطعاً با ویژگی Memories آشنایی دارید. این قابلیت تجربه‌ی بصری و احساسی جذابی را برایتان رقم می‌زند به شکلی که خاطرات یک تعطیلات، یک جمع شدن خانواده دور هم و یا یک جشن را برایتان به زیبایی زنده کند. حال به این ویژگی مزیت‌های جدیدی نیز اضافه شده است. طراحی Memories تغییر کرده و برای اولین بار قابلیت ادغام شدن با اپل میوزیک به آن اضافه شده است که باعث می‌شود جذابیت آن افزایش یابد.
​در واقع نرم افزار Photos به وسیله‌ی هوش ماشینی تمامی عکس‌های موجود در لایبرری شما را اسکن کرده و کانسپت آنها را تشخیص می‌دهد تا بتواند قابلیت Memories را در اختیارتان قرار دهد. اکنون هم به دلیل یکپارچه سازی Memories با Apple Music، بعلاوه‌ی استفاده از هوش ماشینی، دستگاهتان برای خاطرات شخصی شما آهنگ‌های مناسبی را بر اساس لیست موزیکی که قبلاً به آن گوش داده بودید پیشنهاد می‌دهد.
بعلاوه کاربر قادرست Memories را سفارشی کرده و به هر شکلی که دوست دارد طراحی و موزیک آن را تغییر دهد.

قابلیت های جدید در برنامه wallet

از دیگر قابلیت های جدید ios 15 برنامه‌ی Wallet است که در واقع برای این به آیفون اضافه شده که بتواند جایگزینی برای کیف پول فیزیکی شما باشد. هرچند ویژگی‌های آن کاربرد چندانی در ایران نداشته و ندارند، ولی باز هم خالی از لطف نیست که آنها را مورد بررسی قرار دهیم.
در ابتدا به برنامه والت اپل-پی اضافه شد که قابلیت افزودن کارت‌های اعتباری مختلف به آن وجود داشت تا به این وسیله کاربران اپل پرداخت‌هایشان را ساده‌تر و با امنیت بیش‌تری انجام دهند. پس از آن قابلیت اضافه کردن ترنزیت کارت به آن اضافه شد و اخیراً دیزنی ورلد با اپل همکاری کرده و جواز پارکش را به Wallet اپل افزود تا به وسیله‌ی یک کلیک به سادگی وارد دیزنی ورلد شوید.

در ios 15 اپل برای افزودن کلید به Wallet تلاش می‌کند. شروع این ویژگی جالب هم با کلید اتوموبیل است. در آینده‌ی نزدیک Wallet از کنترل‌های هدایت از راه دور بدون کلید پشتیبانی می‌کند که به شما امکان می‌دهد از راه دور قفل ماشین خود را باز یا آن را قفل کنید، بوق بزنید، ماشین خود را از قبل گرم کنید یا صندوق عقب خود را باز کنید. در آینده هم کلید مکان‌های دیگر می‌توانند به Wallet اضافه شوند، حتی اخیراً هتل‌ها هم در پی همکاری با اپل هستند، درنتیجه زمانی که یک اتاق را در یک هتل رزرو می‌کنید، کلید آن را می‌توانید روی Wallet گوشی‌تان دریافت کنید.

در واقع برنامه Wallet در iOS 15 قرارست پشتیبانی از انواع کلیدهای مهم مانند خانه‌ها، دفاتر یا اتاق‌های هتل اضافه کند.
بعلاوه قابلیت اضافه کردن کارت شناسایی به Wallet در دسترس قرار خواهد گرفت، در نتیجه همه چیز ساده‌تر قبل به نظر می‌رسد و دیگر هیچ نیازی به همراه داشتن کیف پول نیست و البته از امنیت بسیار بالایی (بالاتر از امنیت کیف پول فیزیکی) هم برخوردارست، چرا که همان تکنولوژی که اپل-پی را امن نگه می‌داشت از اطلاعات کارت شناسایی و کلید شما هم پشتیبانی می‌کند.
از اواخر سال ۲۰۲۱، مشترکان در ایالات متحده می توانند گواهینامه رانندگی یا شناسه‌های دولتی خود را به برنامه Wallet اضافه کنند. به گفته اپل، اداره امنیت حمل و نقل در تلاش است تا ایست‌های بازرسی امنیتی فرودگاه را فعال کند، چراکه اولین مکانیست که مشترکان می توانند از کارت شناسایی دیجیتالی خود در کیف پول استفاده کنند.

قابلیت های جدید در برنامه weather

برنامه Weather در iOS 15 دوباره طراحی شده است و نمایشگرهای گرافیکی بیشتری از داده‌های آب و هوا، نقشه‌های تمام‌صفحه و طرح‌های پویا را نشان می‌دهد که براساس شرایط آب و هوایی متفاوت مانند باد و باران و یا حتی آسمان خورشیدی تغییر می‌کنند.

همچنین طرح‌های گرافیکی جدیدی در مورد آب و هوا اضافه شده تا کاربران بتوانند به صورت دقیق‌تر متوجه وضعیت دقیق آب و هوایی شوند، مثل شاخص uv یا جهت باد و … . پس‌زمینه‌های متحرک کاملاً جدید اکنون می‌توانند موقعیت خورشید و میزان بارش فعلی را با دقت بیشتری منعکس کنند و شروع و توقف بارش باران یا برف را به کاربر اطلاع دهند.

​بعلاوه از جمله امکانات ای او اس ۱۵ در برنامه‌ی Weather می‌توان نقشه‌ی آب و هوایی تمام صفحه را نام برد.این نقشه قابلیت مشخص کردن دمای هوا، انیمه‌ی نشان‌دهنده‌ی وضعیت هوا و همچنین کیفیت هوا در هر نقطه را دارد که در عمل موقعیتی را فراهم می‌کند که به وسیله‌ی آن قادر باشید از آب و هوای اطرافتان مطلع شوید.

قابلیت های جدید در map

ios 15 ویژگی های بصری جذابی را به برنامه Maps افزوده، در واقع اکنون با استفاده از جزئیات که به طور قابل توجهی افزایش یافته، ساختمان‌ها، گذرگاه‌های عابر پیاده، مسیرهای دوچرخه سواری و موارد دیگر با نمای سه‌بعدی جدیدی در برخی شهرها ارائه می‌شود و ​یک تجربه جدید رانندگی در شهر را برای کاربران رقم میزند.

قابلیت های جدید ios 15 در مپ فوق‌العاده جذاب و کاربردیست ولی متأسفانه برای کل نقشه‌ی دنیا در دست نیست و اگر هم قرار باشد این نقشه ایران را نیز در بر بگیرد، امید آن نیست که در آینده‌ای نزدیک شاهد آن باشیم.

سافاری

از تغییرات ای او اس ۱۵ سافاری است که از طراحی کاملاً جدیدی برخوردار شده است. دسترسی به کنترلرها با یک دست راحت‌ترشده که باعث می‌شود بتوانیم تمرکز بیشتری بر محتوای یک صفحه وب داشته باشیم. یک نوار برگه جدید و جمع و جور در پایین صفحه به صورت شناور وجود دارد که به کاربران امکان جابه‌جایی راحت بین tabهای مختلف را می‌دهد. Tab Groups به کاربران امکان می‌دهد تا برگه‌ها را ذخیره کرده و در آینده به سادگی به آنها دسترسی پیدا کنند. همچنین برای اولین بار یک صفحه شروع با قابلیت سفارشی کردن و اکستنشن وب در دسترس است.

قابلیت های جدید در برنامه health

در ios 15 ویژگی ها ی جدیدی به برنامه Health نیز اضافه می‌شود، مثلاً به این برنامه یک تب اشتراک جدید افزوده می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد داده‎‌های مربوط به سلامت خود را با خانواده یا پرستارشان به اشتراک بگذارند.نتایج آزمایشگاهی به امکاناتی مثل توضیحات، هایلایت و همچنین گزینه پین ​​کردن نتایج برای دسترسی سریع در آینده مجهز شده است.
برنامه Health در ios 15 می‌تواند روند سلامتی شما را دنبال کرده و تغییرات را شناسایی کند و توجه‌تان را به تغییرات معنی‌دار در معیارهای بهداشت شخصی جلب کند.
بعلاوه نتایج آزمایش‌ها و حتی واکسن COVID-19 را می‌توان در برنامه Health با استفاده از یک کد QR که توسط ارائه دهنده‌گان خدمات بهداشتی در دسترس قرار می‌گیرد، ذخیره کرد.

قابلیت های جدید در برنامه siri

سیری در نسخه ios 15 هم پیشرفت‌هایی داشته که مهم‌ترین قابلیت آن اینست که برای دسترسی به سیری دیگر نیازی به اتصال به اینترنت نیست.
بعلاوه سیری می‌تواند مخاطبی که بیشتر با او در ارتباطید، کلماتی که در تایپ کردن بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنید و حتی محتواهایی که عموماً مطالعه می‌کنید را تشخیص دهد تا بتواند بازخورد بهتری داشته باشد و با شما ارتباط عمیق‌تری برقرار کند.
سیری قابلیت این را دارد که نوتیفیکیشن را اعلام کند و کاربران می‌توانند از سیری بپرسند که چه چیزی روی اسکرینشان موجود است.

قابلیت های جدید IOS 15

  • برنامه Find My: این برنامه در ios 15 ویژگی جدیدی را معرفی می‌کند که به وسیله‌ی آن بتوان دستگاه گمشده‌ای که خاموش شده است و یا در آن استفاده از شبکه Find My پاک شده را پیدا کرد. همچنین اپل پشتیبانی شبکه Find My رادر ios 15 به AirPods Pro و AirPods Max نیز اضافه می‌کند.
  • مخاطبان بازیابی اکانت: یکی دیگر از قابلیت های ios 15 اینست که کاربران اجازه دارند یک فرد یا چند نفر که مورد اطمینانشان باشد را انتخاب کنند تا به یک مخاطب بازیابی اکانت تبدیل شود، درنتیجه اگر برای بازیابی مجدد گذرواژه و دسترسی مجدد به اکانتشان نیازی به کمک داشتند آن افراد بتوانند به آن‌ها کمک کنند. (البته اپل خاطر نشان کرده که این مخاطبان اجازه‌ی دسترسی به اکانت کاربران را ندارند و جایی برای نگرانی در مورد امنیت و خصوصی ماندن حساب نیست.)
  • برنامه‌ی یادبود دیجیتال: این مورد یکی از ویژگی های ios 15 است به کاربران اجازه می‌دهد تا اشخاص حقیقی را به عنوان وارث خود انتخاب کنند تا در صورت بروز حادثه‌ی ناگوار و فوت کاربر، وارث بتواند به اطلاعات شخصی و اکانت کاربر دسترسی داشته باشد.
  • هایلایت گیم: یکی دیگر از قابلیت های ios 15 اینست که کاربران قادرند ۱۵ ثانیه آخر از یک گیم را توسط انتخاب گزینه‌ی share button درقسمت کنترلر گیم‌ها به صورت ویدئو ذخیره کرده و حتی به اشتراک بگذارند.
  • فوکوس برای گیم: یک فوکوس پیشنهادی برای گیم‌ها در دسترس است که از مزاحمت نوتیفیکیشن‌ها در زمانی که کاربر غرق در بازیست جلوگیری می‌کند.
  • مموجی: در ios 15 ایفون ۹ مموجی جدید در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، بعلاوه مشخصات ظاهری مموجی‌ها نیز شامل گزینه‌های بیشتر از قبل و هم‌چنین ویژگی‌های جدیدی می‌شود که قابلیت انتخاب آنها در دست کاربرست.

 

امید واریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.