آشنایی با ویژگی های IOS 14

shaygan2021 1400/07/03

اپل در ژوئن سال ۲۰۲۰ و در جریان کنفرانس WWDC، جدیدترین نسخه از سیستم عامل خود یعنی IOS 14 را معرفی کرد. این نسخه از IOS پیشرفت های بسیاری داشته و همچنان کشف ویژگی های جدید در آن ادامه دارد. از مهمترین تغییرات این نسخه می توان به امکان استفاده کاربران از ابزارک ها بر روی صفحه نمایش، امکان تعویض مرورگر پیش فرض از سافاری به دیگر مرورگرها و اضافه شدن قابلیت App Library اشاره کرد. در ادامه با معرفی ویژگی های  IOS 14 همراه ما باشید.

اضافه شدن ویجت ها

اپل بعد از ۷ سال گفتگو و گمانه زنی در مورد ویجت ها، بالاخره این ابزار کارآمد را به رابط کاربری خود اضافه کرد. برای دسترسی به لیست ویجت ها در IOS 14 میتوانید انگشتتان را هر جای صفحه نمایش گذاشته و نگه دارید تا در گوشه ی بالایی سمت چپ صفحه نمایش علامت + نمایان شود. با انتخاب این گزینه وارد لیست ویجت ها خواهید شد و می توانید با توجه به علاقه مندی خود از اخبار، آب و هوا، تقویم و بسیاری از ویجت های دیگر استفاده کنید.

نکته جالب ویجت ها در IOS 14 این است که شما می توانید در یک نقطه مشخص، چندین ویجت (حداکثر ۱۰ عدد) را فراخوانی کرده و با حرکت انگشت بین آنها جابجا شوید. به این صورت برای استفاده از ویجت ها فضای کمتری اشغال خواهد شد.

 

ویژگی App library

اگر شما هم جزو آن دسته از کاربران باشید که برنامه های بسیاری را روی سیستم عامل خود نصب میکنند، احتمالا از شلوغی صفحه نمایش رنج می برید. در این مواقع برای پیدا کردن برنامه ای خاص می بایست کوچه پس کوچه های آیفون خود را بالا و پایین کنید تا به مقصد مورد نظر برسید. اما به لطف ویژگی App Library می توان برنامه ها را در پوشه هایی جداگانه و با دسته بندی های مرتبط منظم کرد.

هوشمندی IOS 14 باعث می شود تا برنامه هایی که کاربر بیشترین استفاده را از آنها دارد، در تصویر کلی پوشه نمایان باشند. به این صورت از سردرگمی کاربر هم جلوگیری می شود. همچنین به کاربر این حق انتخاب داده شده تا مشخص کند برنامه جدیدی که نصب می شود روی هوم اسکرین نمایش داده شود یا به دسته بندی App Library راه بیابد.

تغییر نحوه نمایش تماس های ورودی

بارها این اتفاق افتاده که در حال تجربه لحظه ای حساس از بازی مورد علاقه ی خود هستید که ناگهان گوشی تان زنگ می خورد، در این حالت ممکن است قید آیفون خود را زده و آن را به دیوار بکوبید اما یک لحظه دست نگه دارید، با آپدیت نسخه IOS خود دیگر شاهد این حس بد نخواهید بود. در IOS 14 و در موقعیتی شبیه به این، تماس ورودی مانند نوتیفیکیشن در بالای صفحه ظاهر شده و مانع استفاده کاربر از برنامه در حال اجرا نمی شود.

ویژگی تصویر در تصویر

این ویژگی به کاربر اجازه میدهد همزمان که ویدیوی در حال پخشی روی صفحه دارد به فعالیت های دیگر نیز بپردازد. می توانید پنجره پخش ویدیو را به هر قسمت از نمایشگر که راحت تر هستید جابجا کنید، همچنین آن را با بزرگ یا کوچک کردن به اندازه دلخواه درآورید.

قابلیت ترجمه

سیری، دستیار صوتی اپل، در IOS 14 دستخوش تغییرات ظاهری و باطنی زیادی شده. یکی از همین تغییرات اضافه شدن قابلیت ترجمه صوتی و متنی می باشد. اطلاعات به دست آمده نشان می دهند که ترجمه گر سیری قابلیت ترجمه به ۱۱ زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، پرتغالی، روسی، اسپانیایی، ژاپنی، کره ای ، چینی و عربی را دارد.

همچنین کاربران می توانند زبان مورد نظر خود را بارگیری کرده تا بدون نیاز به اینترنت عملیات ترجمه را انجام دهند.

حریم خصوصی

رعایت حریم خصوصی کاربران یکی از نکاتی است که اپل همواره به آن توجه داشته. در IOS 14 نیز عملکرد این بخش بهبود یافته تا کاربران با امنیت و آسودگی خاطر بیشتری به فعالیت بپردازند.

به عنوان مثال:

  • هر بار که برنامه ای از میکروفون یا دوربین استفاده می کند، چراغ نوتیفیکیشن گوشی روشن می شود و می توانید در مرکز کنترل، لیست برنامه هایی که اخیرا این عملیات را انجام داده اند مشاهده کنید.
  • در برنامه هایی که نیاز به موقعیت مکانی شما دارند می توانید به جای موقعیت دقیق، موقعیتی تقریبی ارائه دهید.
  • در قسمت فروشگاه اپل قبل از نصب برنامه ها، اطلاعات نحوه دسترسی آنها به آیفون خود را بررسی کنید.

ویژگی back tap

یکی دیگر از قابلیت های جذاب در IOS 14 این است که می توان عملیاتی را مشخص کرد تا با دو یا سه بار ضربه زدن به پشت گوشی آن عملیات انجام شود. برای نمونه، کاربر می تواند مشخص کند با دوبار ضربه زدن به پشت گوشی از صفحه نمایش اسکرین شات گرفته شود. لازم به ذکر است این ویژگی نیازمند سخت افزار خاصی است که در حال حاضر فقط در گوشی های آیفون X، XS، XR، ۱۱ و ۱۱ پرومکس وجود دارد.

پیام ها

بخش پیام ها در این نسخه از IOS تکامل یافته و ابزارهای بسیاری را در اختیار کاربر قرار می دهد که از آن جمله می توان به شخصی سازی Memoji ها، پین کردن پیام های مهم، ریپلای کردن یک پیام خاص در مکالمات گروهی و امکان منشن کردن افراد اشاره کرد.

 

خانه هوشمند

اگر از زیرساخت های خانه هوشمند برخوردار باشید، می توانید با قابلیت HomeKit در IOS 14 لوازم روشنایی و الکترونیکی خود را به صورت گرافیکی مشاهده کرده و آنها را آسان تر مدیریت کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.