تشخیص رام گلوبال و رام چین در گوشی های شیائومی، تفاوت ها و ویژگی ها

shaygan2021 1400/07/05

شیائومی یک شرکت چینی در زمینه تولید و توسعه گوشی های موبایل، لوازم جانبی موبایل و دیگر لوازم الکترونیکی است که در ماه اوت ۲۰۱۱ توسط شخصی به نام لی چون تاسیس شده است. این شرکت با عرضه محصولات متنوع و همچنین قیمت مناسب خود توانسته بخش عظیمی از بازار تلفن همراه در ایران را به تصاحب خود درآورد.

گوشی های موبایل این برند با دو رام چین، مخصوص کشور چین و رام گلوبال جهت ورود به بازارهای جهانی عرضه می شوند که هر کدام دارای ویژگی ها و مشخصات متفاوتی هستند.یکی از سوالاتی که اکثر خریداران گوشی های شیائومی با آن مواجه می شوند روش تشخیص این دو رام از هم می باشد.

در این نوشته می خواهیم یکی از روش های استاندارد تشخیص گلوبال یا چینی بودن رام گوشی های شیائومی را به صورت تصویری آموزش دهیم، این روش توسط ابزاری که در سایت شیائومی قرار دارد به راحتی قابل انجام است.

مرحله اول

وارد سایت شیائومی شده و به صفحه احراز هویت محصول بروید.

مرحله دوم

کد IMEI و یا سریال گوشی خود را در قسمت IMEI or S/N وارد کنید. شما می توانید این کدها را روی جعبه گوشی موبایل خود مشاهده کنید، همچنین اگر به جعبه گوشی دسترسی ندارید نیز می توانید با شماره گیری #۰۶#* به این کدها دست پیدا کنید.

مرحله سوم

کد امنیتی نمایش داده شده را در قسمت Verification Code وارد کرده و سپس روی گزینه Verify کلیک کنید.

در صورتی که گوشی موبایل شما دارای رام گلوبال باشد نام مدل، رنگ، مقدار رم و مقدار حافظه داخلی آن را مانند تصویر زیر به زبان انگلیسی مشاهده خواهید کرد.

و اگر گوشی مورد نظر دارای رام چین باشد این پیغام همانطور که در تصویر هم مشخص است به زبان چینی به نمایش در خواهد آمد.

 

تفاوت ها و ویژگی ها

شرکت‌های چینی، گوشی‌های عرضه شده‌ی خود را تحت عنوان پک چین و پک گلوبال روانه‌ی بازار می‌کنند. گوشی‌های پک چین مخصوص بازار چین و گوشی‌های پک گلوبال ویژه‌ی کشورهای دیگر تولید می‌شود.

اولین قدم برای اینکه متوجه شوید گوشی خریداری شده از کدام نوع است، این است که به زبان نوشته‌های روی جعبه‌ی گوشی دقت کنید یا به قسمت تنظیمات گوشی رفته و از بخش About Phone به بخش نسخه‌ی رابط کاربری رفته و در آن قسمت نوع رام، ذکر شده است، مثلاً گوشی شیائومی دارای رابط کاربری MIUI Version است.

همانطور که گفتیم رام چین مخصوص بازار چین است. حالا ببینیم این پک‌ها چه تفاوتی دارند. گوشی‌های رام چین قیمت مقرون‌به‌صرفه تری نسبت به نسخه‌های گلوبال دارند، زیرا در کشور چین رقابت تنگاتنگی بین شرکت‌ها وجود دارد و هر کدام از آنها سعی دارند با کاهش قیمت این نسخه‌ها سود بیشتری از این رقابت نصیب خود کنند.

گوشی‌های رام چین از سرویس‌های گوگل بی‌بهره هستند، بنابراین به گوگل پلی استور هم دسترسی ندارند. برای حل این مشکل و بهره‌مندی از اپلیکیشن‌های مهم گوگل نیز باید از برنامه‌های دیگر نظیر «گوگل اینستالر» و… کمک گرفت.

از طرفی دیگر تنها دو زبان چینی و انگلیسی به صورت پیش فرض در گوشی رام چین قرار داده شده است و از زبان‌های دیگر خبری نیست. بنابراین منو و صفحه کلید از زبان فارسی بی‌بهره‌اند که البته در مورد منو نمی‌توان کاری انجام داد، اما برای فارسی کردن صفحه کلید می‌توان از برنامه‌های صفحه کلید فارسی ثانویه نظیر Swift Key و G Board و… نیز استفاده کرد.

تفاوت های سخت افزاری

البته در پک چین از نظر سخت‌افزاری قدرت انتخاب بیشتری دارید به دلیل اینکه معمولاً نسخه‌های متنوع بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، برخی گوشی‌های شیائومی رام چین دارای رم‌های ۸ و ۶ گیگابایتی هستند، در حالی که نسخه‌ی رام گلوبال همان گوشی‌ها فقط از رم ۶ گیگابایتی بهره می‌برد. البته این مورد به مدل های مختلف گوشی هم بستگی دارد.

گوشی‌های رام گلوبال از سرویس‌های گوگل پشتیبانی کرده و از نظر نرم‌افزاری عملکرد راحت‌تری دارند. این نسخه‌ها به صورت پیش‌فرض از تمامی زبان‌ها از جمله زبان فارسی نیز برخوردارند و نیاز به نصب هیچ‌گونه برنامه‌ی ثانویه برای برخورداری از منو و صفحه کلید فارسی نیست.

گوشی‌های پک چین مانند گوشی‌های Xiaomi ساخت بهتری در مقایسه با پک گلوبال خود داشته و همچنین دارای گارانتی معتبر هستند، اما نسخه‌های گلوبال معمولاً از طریق کشور واسطه گارانتی می‌شوند.

تفاوت کارتن رام گلوبال و رام چین

جعبه‌ی گوشی‌های رام چین و رام گلوبال نیز تفاوت‌هایی دارند. دفترچه‌ی راهنمای پک گلوبال به زبان انگلیسی بوده و تمام نوشته‌های روی جعبه هم به زبان انگلیسی است؛ اما دفترچه راهنما و نوشته‌های روی جعبه‌ی پک چینی نیز به زبان چینی است. لوازم جانبی موجود در جعبه‌ی پک چین و گلوبال نیز تفاوت‌هایی دارند، مثلا ممکن است شارژر پک چین نیاز به تبدیل داشته باشد. البته لازم به ذکرست که شاید این موضوع در مورد همه‌ی مدل‌ها صدق نکند و برخی گوشی‌های رام گلوبال هم به تبدیل نیاز داشته باشند.

با این اوصاف، رام گلوبال بخریم یا رام چین؟

در پاسخ به این سوال باید به یک سری نکات توجه ویژه‌ای داشته باشیم. همانطور که گفته شد گوشی‌های رام چین به دلیل عدم وجود منوی زبان فارسی و نیاز به نصب برنامه‌های ثانویه برای دانلود اپلیکیشن‌های مهم گوگل و صفحه کلید فارسی، تجربه‌ی کاربری دشواری را برای کاربر رقم می زنند. بنابراین، اقدام به خرید پک چین کار عاقلانه‌ای نیست.

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که هنگام خرید گوشی در دام کلاهبرداران نیافتید. معمولاً این گوشی‌ها به صورت غیر قانونی به کشورهای دیگر وارد می‌شود و قبل از قاچاق شدن، از رام غیررسمی و کپی گلوبال به جای رام اصلی در آنها استفاده می‌شود و همین امر مشکلات نرم‌افزاری بسیاری را برای کاربران به وجود می‌آورد.

فروشندگانی که اقدام به تغییر رام نسخه‌ی چین به گلوبال می‌کنند، احتمالاً از مشکلات آن بی‌اطلاع هستند. برای تغییر رم چین به گلوبال باید از نسخه‌های کاستوم و غیررسمی استفاده کرد که شاید مشکل زبان فارسی را حل کند، اما معایبی از جمله غیر قابل بروزرسانی بودن، ‌باگ نرم افزاری خواهد داشت.

در صورتی که حوصله‌ی سرو کله زدن با پیچیدگی‌های نرم‌افزاری گوشی را ندارید و در کار با گوشی به نوعی آماتور هستید، پس بهتر است با خرید گوشی نسخه‌ی گلوبال خیال خود را راحت کنید.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.